Inspiráció minden héten

Blog

A tanulás nagy ellentmondása

Mi az, hogy a tanulás nagy ellentmondása? Megnézzük, hogy vajon miből ered, és azt is, hogy hogyan lehet feloldani.

Röviden:

  • A tanulás az a folyamat, amin keresztül jól működő, a gyakorlatban alkalmazható és a gyakorlatba beépített tudást szerzünk. Itt és most értsük ezt tanulás alatt, kérlek.
  • A témát azért vettem elő, mert időről időre felmerül, hogy a mindenféle anyagok, amiben mindenféle valahány tippről van szó: három tipp, öt jó tanács, tíz praktika, veszélyesek lehetnek.
  • Ez a felvetés pontosan a tanulás nagy ellentmondását érintik.
  • A tanulás nagy ellentmondása abból adódik, hogy minden eset egyedi, és emellett mégsem szeretnénk mindig feltalálni újra a spanyolviaszt, és minden egyedi esetet teljesen egyedi módon megoldani.

Nézd meg a videót a részletekért, de a tanulás nagy ellentmondásának feloldása az, hogy úgy tekintesz a tanulásra, hogy új tudást szeretnél létrehozni a saját magad, vagy a saját magatok számára a kutyáddal úgy, hogy közben építesz mindarra, ami már bevált az adott területen.

Ha szívesebben fejlődsz olvasás útján:

Ebben a részben a tanulás nagy ellentmondásával fogunk foglalkozni. Ahhoz, hogy jól értsük egymást a továbbiakban, fontos tisztáznunk, hogy én itt mit értek tanulás alatt:

A tanulás az a folyamat, amin keresztül jól működő, a gyakorlatban alkalmazható és a gyakorlatba beépített tudást szerzünk.

Mindig értsük ezt tanulás alatt, kérlek.

Onnan jutott eszembe ez a téma, hogy mind a személyes fejlődés, mind a kutyázás területén időnként jó szándékú felszólalások születnek arról, hogy mennyire veszélyesek azok az anyagok, amiben mindenféle valahány tippről van szó: három tipp, öt jó tanács, tíz praktika.
Azt mondják azok, akik ezeket a véleményeket megfogalmazzák, hogy ha ezeket a tippeket-trükköket az emberek megfogják, elhiszik, és vakon megvalósítják, abból több baj lehet, mint haszon.

Szerintem ezek a felszólalások pontosan a tanulás nagy ellentmondásának témáját kapargatják. És mivel sokakat foglalkoztat, azt gondolom, hogy fontos és hasznos, hogy beszéljünk róla. Azért, hogy értsd, és azért is, hogy könnyebb legyen kezelned, és könnyebben tudj átlendülni rajta.

Nagyon egyszerűen: A tanulás nagy ellentmondása abból adódik, hogy minden eset egyedi, és emellett mégsem szeretnénk mindig feltalálni újra a spanyolviaszt, és minden egyedi esetet teljesen egyedi módon megoldani.

Nézzünk egy nagyon szemléletes példát, amiben szerintem tök jól tetten lehet érni: Vegyük a csoportos kutyaiskolai foglalkozást. Ugye azt gondolnánk, hogy ott mindenki pontosan ugyanazt csinálja, pedig a valóságban az van, hogy ez egyáltalán nem így van.

Gondolj csak bele, hogy mi történik a csoportos foglalkozáson: Mindenki ugyanazt a gyakorlatot végzi. Azért, mert a tökéletesen – bár ugye tökéletesre általában sosem sikerül -, de magas szinten végrehajtott eredmény mindenki számára kívánatos. És ebből adódik az a gondolat, hogy hát akkor biztos mindenki tökéletesen ugyanúgy halad a saját tanulási folyamatában.

Pedig a valóság az, hogy egy fenét. Valójában az történik, hogy mindenki ugyanazt a gyakorlatot igyekszik végrehajtani úgy, hogy közben a saját tanulási útját járja, a saját gyakorlati tudását igyekszik létrehozni. Vegyük a példát ott vagyok én. Ha ez egy engedelmes foglalkozás, az én kihívásom Sage-dzsel jó eséllyel az lesz, hogy érdekesebb legyek, mint az összes többi kutya, aki ott van. Lehet, hogy Fifikének az a kihívása, illetve Fifikének és Fifi gazdinak az a kihívása, hogy Fifike kellően motivált legyen egyáltalán részt venni a foglalkozásban és ne lépjen le szaglászni. Megint másnak lehet, hogy az a kihívása, hogy a kutya kellően gyorsan végrehajtsa a vezényszavakat. Hogy még a héten készen legyünk, még akkor is, ha vasárnap délelőtt van a foglalkozás.
És ha megnézed, hogy egy ügyes oktató hogyan van jelen egy ilyen csoportos helyzetben, akkor pontosan azt fogod látni, hogy ő is az egyéni tanulási folyamatokra reagál, egyéni szinten, egyéni visszajelzésekkel javítja a munkát, vagy egyéni tanácsokat ad, és segít abban, hogy mindenki a saját tanulási útján tudjon előrelépni.

Mert ugye azt mondtuk, hogy a tanulás nagy kihívása az, hogy minden helyzet egyedi, és mégsem szeretnénk mindig újra feltalálni a spanyolviaszt, tehát egyedi megoldásokkal előállni az egyedi esetekre. Ebből az következik, hogy a tanulás nagy ellentmondásának feloldása az, hogy úgy tekintesz a tanulásra, hogy új tudást szeretnél létrehozni a saját magad, vagy a saját magatok számára a kutyáddal úgy, hogy közben építesz mindarra, ami már bevált az adott területen. Tehát kezeled az egyediséget és jól használod a rendelkezésedre álló összes tudást, ami ezen a téren összegyűlt. (Egyébként ez is honnan van? Onnan, hogy sokan, olyanok, mint te, kitermelték a saját tudásukat és ezt valamilyen módon megosztották.)

Fogunk arról beszélni egy külön részben, hogy hogyan kell ezt a gyakorlatban csinálni: hogyan tudod azt megvalósítani, hogy együtt kezeled az egyediséget és a már rendelkezésre álló tudást. Ebből a részből annyit vigyél el kérlek, hogy a tanulás ellentmondását akkor kezeled jól, ha nem eldobod a már meglévő tudást ezen a téren, és azt sem csinálod, hogy elkezded vakon megvalósítani. Mert tisztában vagy vele, hogy az egyedi helyzet, az egyedi eset egyedi megoldást kíván, de ezt nem a semmiből kell majd létrehozni.

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Belső körhöz! Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy biztosan megkapd a Legyél Mindig Kutyás! tartalmakat.