Érted, hogy a tanulás nagy ellentmondását neked kell feloldanod. De hogyan csináld? És mi minden veszélyeztetheti azt, hogy gyakorlati tudást szerezz? Íme a veszélyek listája, és hogy hogyan kerülheted el ezeket a veszélyeket!
Röviden:
Ez a rész annak a folytatása, amiben a tanulás nagy ellentmondásával foglalkoztunk, ezért, ha még nem láttad, kezdd azzal, kérlek (itt éred el). A tanulás veszélyei pont annak kapcsán merülnek fel, ahogyan a tanulás nagy ellentmondását igyekszel feloldani.
- Veszély #1 – Nem állsz bele: nem vállalod fel azt a felelősséget, hogy a tanulás nagy ellentmondását igenis neked kell feloldanod. Mert senki más nem fogja, és nem tudja megcsinálni helyetted.
- Veszély #2 – Nem veszed komolyan az apró betűs részt: nem ismered fel, hogy minden eset egyedi, és nem jól kezeled az inputokat, amiket kapsz. Akkor csinálod jól, ha mindent, amit látsz, hallasz, olvasol, tapasztalsz, szempontként veszel a saját tanulási utadon.
- Veszély #3 – Nem kezded el csinálni: a gyakorlati tudás megszerzése nem egyenlő azzal, hogy ismereteket sajátítunk el.
Nézd meg a videót a részletekért, de a működésed a gyakorlatban addig nem fog megváltozni, amíg az újonnan megszerzett ismeretanyagokat ebbe be nem emeled.
Ha szívesebben fejlődsz olvasás útján:
Ez a rész annak a folytatása, amiben a tanulás nagy ellentmondásával foglalkoztunk, ezért arra kérlek, hogy ha nem láttad még azt az epizódot, menj oda vissza, és fektesd le az alapokat azzal, hogy megnézed, ott mit beszéltünk meg ebben a témában.
Nagyon röviden és csak azért, hogy felelevenítsük a dolgot: Ugye kettő fontos dologra kell emlékezni. Először is, hogy mit értettünk tanulás alatt. Azt mondtuk, hogy amikor tanulásról beszélünk ebben a két részben, akkor mindig azt értjük alatta, hogy hogyan jutunk el odáig, hogy a gyakorlatban alkalmazható, a mi saját esetünkre érvényes tudásunk legyen. És emeljük ki még egyszer azt, hogy mit tartok én a tanulás nagy ellentmondásának. Szerintem a tanulás nagy ellentmondása abban áll, hogy tudjuk, hogy minden eset egyedi, és emellett az is van, hogy szeretnénk ezeket az egyedi eseteket úgy megoldani, hogy nem találjuk ki mindig újra a spanyolviaszt, hanem építünk arra, ami ezen a területen már más hasonló esetekben működött.
Azt ígértem neked az előző epizódban, hogy végig fogjuk azt nézni, hogy hogyan kell ezt a gyakorlatban csinálni. Ha ezt egy picit továbbgondolod, ebből következnek azok a veszélyek a gyakorlati tudás megszerzése kapcsán, amiken most szeretnélek végigvezetni.
Szerintem három ilyen alapvető veszély van, aminek a létezéséről jó tudnod, és érdemes ismerned azt is, hogy hogyan tudod ezeket a veszélyeket kiküszöbölni:
Veszély #1 – Nem állsz bele. Amikor azt mondom, hogy nem állsz bele, ez alatt azt értem, hogy nem vállalod fel azt a felelősséget, hogy a tanulás nagy ellentmondását igenis neked kell feloldanod. Tehát te vagy a letéteményese, te vagy a felelős azért, hogy a saját magad egyedi esete, vagy a saját és a kutyád egyedi esete számára megfelelő tudást kidolgozd a saját magad számára. Neked kell ezt tudatosítanod, neked kell ezt létrehoznod. Bárki más ebben csak a segítségedre lehet.
Amikor egy tanulási helyzetben vagy, amikor dolgozol valamilyen gyakorlati tudás megszerzéséért, mindig tekints magadra úgy, kérlek, hogy igen, tudok tanácsokra, visszajelzésekre, mások ismereteire támaszkodni, de én vagyok az, akinek ezt meg kell dolgoznom saját magamban, a saját magam számára. Ezért kedvelem én nagyon például azt, hogy Susan Garrett, aki agility-seket, illetve kutyásokat általában pozitív megerősítéses szemléletben oktat, minden hallgatóját, minden tanulóját kutyaoktatónak nevezi – ezzel odaadva nekik a felelősséget, hogy bárkitől tanuljatok is, a közös munka azzal a kutyával, aki mellettetek van, az igenis a ti kezetekben van.
Tehát az első dolog, amit meg kell tenned annak érdekében, hogy hogy tudj a számodra hasznos gyakorlati tudást létrehozni, hogy felvállalod azért a felelősséget, hogy ezt neked kell megcsinálni, legyen az akármilyen macerás. Mert senki más nem fogja, és nem tudja megcsinálni helyetted.
Veszély #2 – Nem veszed komolyan az apró betűs részt. A második veszély, az viccesen megfogalmazva úgy hangzik, hogy nem veszed komolyan az apró betűs részt. Hogy mit értek én ilyenkor az apró betűs rész alatt az a következő: minden személyes fejlesztéses anyag, minden kutyatréninges anyag igenis beszél arról, hogy minden eset egyedi, minden egyed más és más. Gondolj csak bele, hogy egy kutyatrénertől azt fogod hallani, hogy minden kutya egyedi. Ha főzős videókat nézel, akkor azt fogod hallani, hogy a piskóta azon fog múlni, hogy az a tojás, ami nálad van, az milyen. Vagy ha te éppen a barkácsolós videókat nézed, akkor azt fogják neked mondani, hogy az egész folyamat azon múlik, hogy az az autó, ami ott van nálad, az konkrétan mennyire rozsdás.
Vagyis a következő lépés a gyakorlati megvalósításban azután, hogy beleálltál a felelősségbe, hogy innentől fogva mindent, amit látsz, hallasz, olvasol, tapasztalsz, szempontként veszed a saját tanulási utadon. És annak megfelelően értelmezed, hogy ez a te saját esetedben, vagy a ti saját esetetekben hogyan érvényes.
Ez időnként nagyon nagy munka. Tök sok önreflexiót igényel, nagyon sok megfigyelést, nagyon sok visszacsatolást. Például lehet, hogy azt mondják, hogy itt van valami, amit egy kutyával általában nehéz felépíteni, aztán a tiéd elsőre megcsinálja. És akkor a tiéd a belátás felelőssége, hogy oké, ez pipa, mehetünk tovább. Ugyanígy, maradva a piskótás példánál, az hallod, hogy általában x percig kell keverni a tojásfehérjét ahhoz, hogy megfelelő állagú legyen, és úgy konyuljon a habverőn, ahogy annak kell. De ha x perc után a tiéd még folyik, akkor az is a te felelősséged lesz, hogy tovább keverd. Ne menj tovább addig, amíg el nem érted azt a részeredményt, amire utal az, akitől éppen tanulsz.
Tehát a második dolog, hogy vedd tudomásul azt, hogy minden eset egyedi, és azt, hogy minden információ, minden ismeretdarab, amit ennek kapcsán kapsz, az egy input ehhez, amivel neked kell kezdened valamit. És az is oké, ha a csak azt ismered föl, hogy ezzel kell kezdened valamit. Erre lehet az a válaszod, hogy segítséget kérsz az értelmezésben annak kapcsán, amit látsz, de az igénynek benned kell megszületnie.
Veszély #3 – Nem kezded el csinálni. Pontosan azért indítottam ezt a beszélgetést a tanulás ellentmondásáról, illetve a tanulás veszélyeiről azzal, hogy definiáltam, hogy mi az, hogy tanulás, mert számomra a gyakorlati tudás megszerzése baromira nem egyenlő azzal, hogy ismereteket sajátítunk el. Az első, amikor gyakorlati tudás megszerzéséről van szó, az egy csinálás. A második meg egy intellektuális erőfeszítés. És az is lehet nagyon hasznos és érdekes, csak baromira nem célszerű összekeverni a kettőt. Ráadásul nagyon sokszor az történik, hogy az ismeret megszerzése, illetve az ismeret birtoklása megelőzi azt, hogy el tudd kezdeni csinálni. De nem helyettesíti. Tehát azt is vedd észre, kérlek, hogy abból, hogy baromi tájékozott vagy egy adott témában, egyáltalán nem következik, hogy bármit csinálni is tudsz benne.
Ez menet közben is igaz: Elkezdted csinálni, elindultál az úton, és közben gyűjtöttél egy csomó inputot. Legyél annak kapcsán baromi tudatos, hogy a csinálásod nem fog megváltozni addig, amíg az újonnan megszerzett ismeretanyagokat ebbe be nem emeled. Itt vagyok én élő példának. Részt veszek egy online kutyás programon, ahol heti rendszerességgel jönnek az új gyakorolni- meg elsajátítanivalók. Csak mi most éppen abban vagyunk Sage-dzsel, hogy egészségügyi okok miatt nem tudok vele dolgozni. És próbálom tartani a lépést a programmal, megnézegetem a heti új videókat, amiket kapok, meg elolvasgatom az új tananyagokat – és egyetlen lépést nem csinálok belőle. Így valamilyen mértékű új ismeret lecsapódik bennem, de nagyon a helyén kell kezelnem azt, hogy ebből a gyakorlatba az égvilágon semmit nem ültettem át. Tehát amikor majd eljutok oda, hogy újra tudok a kutyával dolgozni, akkor vissza kell tekernem jó sok hetet, és onnan kell elindítanom majd a közös munkát vele újra, és akkor tudom az azóta megszerzett ismereteimet beforgatni majd kettőnk gyakorlati tudásába.
Tehát erre a három veszélyre figyelj oda kérlek, amikor arról van szó, hogy hogyan fogod a gyakorlati tudásodat megszerezni: Először is neked kell felvállalni annak a felelősségét, hogy a saját, a te helyzetedre vagy a ti helyzetetekre érvényes tudást neked kell kitermelni magadnak. Ez egy olyan tudás, ami nem létezett előtte, és csak rátok lesz érvényes. A második dolog, hogy figyelj oda arra, hogy az új ismeretek, új tippek, trükkök, amik érkeznek, hogyan érvényesek rátok, hogyan tudod ezt magadra lefordítani. És a harmadik dolog, hogy csináld, kérlek! Mert csak az ismeretek nem fognak gyakorlati tudáshoz vezetni.